Hur kan du hantera stressiga situationer och annat som medför stress i din vardag?

01.04.2020

Känner du dig ofta stressad för att du har för mycket att göra och för lite tid, eller när du har för höga krav på dig själv? När du befinner dig i svåra eller stressiga situationer, slår ditt hjärta snabbare? Andas du snabbare också? Känner du dig kall om händerna? Får du ont i magen?

Stress är en naturlig reaktion till olika händelser och situationer. När vi upplever en sådan situation sänder hjärnan en massa signaler runt om i kroppen för att förbereda oss och då känner vi som vi gör; hjärtklappningar, andas snabbare och så vidare. Även fast du inte befinner dig i en sådan situation kan du fortfarande bli stressad då du istället tänker mycket på olika förväntningar som finns på dig och idéer på hur du ska vara, vad du ska göra eller annan utomstående press.

Förekommande anledningar till att ungdomar känner stress i sitt vardagliga liv kan handla om följande:

  • Skolkrav och frustrationer
  • Negativa tankar eller känslor om sig själv
  • Förändringar i sin kropp
  • Problem med vänner och/eller skolkamrater
  • Osäker livsmiljö
  • Separation eller skilsmässa mellan föräldrar
  • Kronisk sjukdom eller allvarliga problem i familjen
  • Att man förlorar någon man älskar
  • Flytta eller byta skolor
  • Åtar sig för många aktiviteter eller har för höga förväntningar
  • Familjens ekonomiska problem

Tecken på att du är stressad

  • sover dåligt på nätterna
  • känner dig trött fast du har sovit
  • spänner dig och får ont i nacken eller axlarna
  • lätt blir irriterad och arg
  • känner dig ointresserad av det som händer omkring dig
  • väljer bort saker som du förut har gjort och tyckt om
  • får svårare att koncentrera dig, tänka klart och komma ihåg saker
  • känner dig rastlös och har svårt att koppla av
  • får huvudvärk eller ont i magen
  • får hjärtklappning
  • får negativa tankar, nedstämdhet eller ångest

Det är inte ovanligt att många ungdomar känner sig överbelastade av stress. När detta händer blir man även mer känslig för ångest och kan även leda till flera påföljder, såsom tillbakadragande, aggression, fysisk sjukdom, självskadebeteende eller att man försöker hantera känslorna med droger/alkohol. Ungdomar kan därför, precis som vuxna, även uppleva stress dagligen och kan samtidigt dra nytta av att lära sig nya sätt att hantera stressen som uppkommer i olika situationer. De flesta ungdomarna kan uppleva mer stress när de befinner sig i en situation som uppfattas som farlig, svår eller smärtsam och när de samtidigt inte har resurser för att hantera detta.

Det är bra att komma ihåg att du inte ensam i dina känslor. Samma mekanism som aktiverar stressresponsen kan även stänga av den. Så snart vi bestämmer oss för att en situation inte längre är farlig, kan förändringar ske i våra sinnen och kroppar för att hjälpa oss att slappna av och lugna oss. Denna "avkopplingsrespons" inkluderar normala hjärtslag och andningsfrekvens och en känsla av välbefinnande. Att utveckla en avslappningsrespons och andra förmågor för stresshanteringen kan hjälp dig att känna sig mindre hjälplös i en sån situation. Du kan även ha flera olika val på hur du svarar stressen.

Hantera stressen och att söka hjälp

Om det är så att ofta känner dig stressad och upplever att det besvärar dig i ditt vardagliga liv kan det vara bra att söka hjälp. Du kan börja med att prata med någon du litar på eller chatta med oss en söndag kväll. Du kan också söka hjälp hos en vårdcentral, skolsjuksköterskan eller en ungdomsmottagning.

Du kan också försöka komma på saker som minskar din stress. Ta hjälp av vår lista och pröva dig fram för att hitta rätt. Tänk på att det kan ta sin tid men ha tålamod och ta det lugnt. Vi finns här för dig och du kommer att klara det!

Här kommer lite tips på hur du kan minska på stressen

  • Ta hand om kroppen fysiskt! Det vill säga ät bra och regelbundet, rör på dig och sov ordentligt. Genom detta kan du skydda din kropp mot stress då du orkar mer med en bättre kost, får lättare att slappna av med enkel träning och återhämtar dig väl med en ordentlig natts sömn. Undvik för mycket av koffein som kan öka känslorna av ångest och agitation.
  • Öva på att ta det lugnt och lär dig avslappningsövningar! Några finns på 1177s hemsida här.
  • Öva och öva på det som stressar dig! Är orsaken exempelvis på att prata framför klassen? Testa och prata inför familjen först, eller en grupp vänner. Prata framför spegeln och/eller spela in dig själv. Förberedd det du ska säga och återigen öva, öva, öva.
  • Är det en stor uppgift som stressar dig? Dela upp den i mindre mer hanterbara uppgifter med mål du känner att du skulle kunna uppnå utan stress.
  • Hitta på något kul! Gör du något du tycker om minskas risken för att må dåligt. Om du känner dig stressad kan det vara en bra ide att pausa och hitta på något som är meningsfullt och kul. Gå på en promenad, träffa vänner, fika, läsa eller gå på bio. Att gå ifrån och ta en paus från stressiga situationer är jätteviktigt för att du ska må bättre.
  • Minska negativt självprat! Utmana dina negativa tankar med mer alternativa, neutrala eller positiva tankar. Istället för att tänka "Mitt liv kommer aldrig att bli bättre", pausa, ta ett djupt andetag och tänk om, "Jag känner mig hopplös just nu men mitt liv kommer förmodligen att bli bättre och jag arbetar på det och får hjälp".
  • Det är okej om det inte är perfekt! Det är okej om uppgiften är tillräckligt bra nog, lär dig att må bra i det och kräv inte perfektion från dig själv eller andra då det istället kan öka på stressen. Det är också okej om du inte hinner med allt du hade tänkt göra eller uppnår alla dina mål på en och samma gång. Saker och ting behöver ta sin tid och det är också okej.
  • Bygg ett nätverk av vänner och andra närstående som hjälper dig att hantera stressen på ett positivt sätt.

Det här var några tips om hur du skulle kunna hantera din stress. Du kommer att klara av det här! Prata med någon du litar på eller uppsök vård. Känner du att du vill prata om det här med oss? Då är du välkommen att chatta med oss varje söndag mellan kl 18:00-20:00.

Vi finns här för dig <3

Inlägget har skrivits med hjälp av följande källor: 1 & 2